Bewijs Leonardo

De onderstaande informatie heb ik gevonden op: http://www.leonardostichting.nl/Ouders/overons.aspx

 

Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci kan beschouwd worden als het meest veelzijdige genie uit de wereldgeschiedenis. Omdat er in zijn tijd nog geen scholen waren, kon hij op jonge leeftijd ongehinderd de wereld om hem heen verkennen en onderzoeken. Hij deed dat aan de hand van zijn oom Francesco die regelmatig met hem op stap ging, hem op interessante dingen attent maakte en door de goede vragen te stellen de natuurlijke nieuwsgierigheid van zijn pientere neefje levend hield. 

 

Anders

De Leonardo's van onze tijd kunnen zich tot vier jaar op eenzelfde wijze ontwikkelen. Ze zijn vrij in het verkennen van hun omgeving en het opdoen van ervaringen, vragen hun ouders vaak de oren van het hoofd en hebben plezier in elke dag nieuwe dingen leren. 

Maar dan gaan ze naar school en wordt alles anders...

 

Ontwikkelingsvoorsprong

Wat er geleerd wordt ligt vastgelegd in kerndoelen, methodes, dag- en weekschema?s, toetsen. De manier van leren en het niveau van de leerstof is afgestemd op wat men van een doorsnee leerling op een bepaalde leeftijd mag verwachten. 

Hoogbegaafde leerlingen leren echter niet stapje voor stapje en hebben een ontwikkelingsvoorsprong van meerdere jaren op hun leeftijdgenoten. En dat gaat wringen. Probeer maar eens overeind te blijven in een omgeving die totaal niet bij je past. 

 

Zoals een oud-leerling van een basisschool na de eerste schooldag tegen zijn moeder zei: "Daar ga ik nooit meer naartoe, dat zijn allemaal baby's." Hij was ook vier jaar, maar had een denkniveau van een achtjarige. 

 

Met het Leonardo onderwijs willen we deze leerlingen weer de ruimte geven om zich vrij te kunnen ontwikkelen. Bij de keuze van het programma is rekening gehouden met zaken waar men zijn hele leven plezier van kan hebben: de wereldtalen (Engels, Spaans, Chinees), leren leren en leren ondernemen, zingeving van de wereld (filosofie), communicatieve vaardigheden, wetenschap en techniek, onderzoek kunnen doen, zich een objectieve mening kunnen vormen, een creatieve invulling van kunst, literatuur, muziek en sport. 

 

Bij dit alles speelt de maatschappelijke omgeving en het bedrijfsleven een belangrijke rol. Buiten school is veel meer kennis voorhanden dan in school, authentieke kennis en geen boekenwijsheid. Binnen het Leonardo onderwijs wordt hier veelvuldig gebruik van gemaakt via gastlessen, excursies, mentorship van leerlingen, gezamenlijk opzetten van projecten enz. En vanaf de middelbare school wordt daadwerkelijk met maatschappelijke instituten en bedrijven samengewerkt, doordat leerlingen van het Leonardo College onderzoek gaan verrichten binnen de instellingen en bedrijven op basis van ingediende onderzoeksopdrachten. 

 

Op deze wijze willen we onze maatschappij verrijken met hoogopgeleide en creatieve mensen die een belangrijke bijdrage kunnen verlenen aan de Nederlandse kenniseconomie, maar die tevens op basis van hun brede ontwikkeling en tolerante levenshouding een positieve bijdrage kunnen verlenen aan de ontwikkeling van onze maatschappij naar een breed culturele samenleving.

Maak jouw eigen website met JouwWeb