Bewijs Gespreksvoering met opvoeders

Als leerkracht ben je vaak in gesprek met opvoeders. In het boek Vakbekwaam onderwijzen wordt onderscheidt gemaakt tussen planmatige gesprekken en gesprekken naar aanleiding van speciale problemen.

 

Er worden verschillende gesprekssoorten besproken:

  • Toevallig gesprek; het toevallige gesprek heeft een belangrijke functie in het onderhouden van de relatie met ouders. Het gevaar is da het te vaak wordt aangegeprepen om allerlei zaken te regelen. Maak duidelijk dat ouders altijd met je kunnen praten, maar dat ze daar het beste even een afspraak voor kunnen maken.
  • Gesprek op afspraak; goede voorbereiding is hierbij erg belangrijk.
    • Plaats en tijd
    • Met het kind erbij
    • Op verzoek van de ouders
    • Op het verzoek van de leerkracht
  • Spreekuur; vaak heb je maar kort de tijd om ouders te spreken. Het hierbij dus belangrijk dat je voorkomt dat je dubbele afspraken krijgt en dat je dus voor ouders waarbij je meer tijd nodig hebt bijvoorbeeld een dubbele tijd inplant.
  • Rapportbespreking: zorg hierbij dat je alle gegevens bij de hand hebt.

Bij gesprekken met ouders zorg ik dat ik in de rol van leerkracht blijf en professioneel handel. Ik bespreek het kind op basis van waarneembaar gedrag en de resultaten.

 

Wanneer het een emotioneler (moeilijker) gesprek is zal ik actief luisteren toepassen. Behalve het actief luisteren is een nog een methode die je zou kunnen gebruiken wanneer je een moeilijk gesprek met opvoeders hebt. Hierbij is vooral het luisteren erg belangrijk.
In de motiverende gespreksvoering worden vijf specifieke methoden onderscheiden. Samen vormen ze het weefsel van motiverende gesprekvoering:

  • Open vragen stellen
  • Reflectief luisteren
  • Bevestigen
  • Samenvatten
  • Verandertaal uitlokken