Bewijs Constructieve bijdrage aan overleg

Binnen een schoolorganisatie is het natuurlijk belangrijk dat je effectief kan communiceren, sociaal bent en kan samenwerken met je collega’s. Bij de verschillende stagescholen heb ik in verschillende situaties (met verschillende taken) laten zien dat ik dit kan.

 

Vaksectielid

Op het MLA heb ik samengewerkt met een vaksectie. De sectie van het lichamelijke onderwijs bestaat op het MLA uit zeven docenten. Zij zijn samen verantwoordelijk over het onderwijs en overleggen met elkaar indien er verandering zijn. Het is een aantal keer voorgekomen dat een docent verhinderd was zijn/haar les te geven. In de vergaderingen werd er gesproken over oplossingen hiervoor. Als ‘vaksectielid’ heb ik adequaat gefunctioneerd door voor deze docenten in te vallen en de lessen over te nemen. Een voorbeeld daarvan was toen vergaderd werd over de cursussen die aan de bovenbouw gegeven worden. Omdat een docent tijdens de 1e cursusles ziek was heb ik voorgesteld om de cursus zwemmen te geven. Vanwege continuïteit voor de leerlingen heb ik toen de hele cursus in het zwembad gegeven. De cursus was leuk om te geven, maar heb ik wel als een uitdaging ervaren. Ik was te gast in het Miranda bad met een aantal leerlingen en vertegenwoordigde het MLA.

 

Tijdens mijn stageperiode heb ik naar mijn mening te juiste houding getoond naar mijn collega’s (om het even zo te noemen) en ben ik bereid geweest snel aan te passen en in te vallen. Ook wanneer er een verzoek was om te wisselen met lokalen of om klassen samen les te geven heb ik daar open voor gestaan en ook naar gehandeld.

 

Projectteamlid

Op de Oscar Carré ben ik betrokken geweest bij een schoolreis voor de groepen 7-8. Voordat de reis plaats vond heb ik met de gymdocent en de groepdocenten om de tafel gezeten over de inhoud van de schoolreis. Mijn bijdrage hieraan had voornamelijk te maken met avondspellen en een sport en spel dag. Ik heb een suggestie gedaan voor een avondspel en de leerkrachten waren hier enthousiast over. Tijdens de vergadering heb ik meegedacht en ook meegesproken over de verschillende mogelijkheden van avondspellen. Door de reacties van de leraren wist ik dat mij bijdrage en ideeën gewaardeerd werden. Uiteindelijk hebben we voor levend stratego gekozen en omdat ik dit opperde heb ik ook aangeboden het voorbereidende werk (kaartjes maken) te doen. Hetzelfde geldt voor een sport tijdens de dag op het strand van de schoolreis. Daar heb ik ook een sport voorgesteld en ook aangegeven dat ik aan de benodigde materialen (speciale flags voor flagfootball) kon komen. Ook dit heb ik uitgevoerd.

 

Door mijn ideeën te geven en niet alleen stil erbij te zitten heb ik laten zien dat ik kan functioneren als projectteamlid. Daarnaast heb ik niet alleen suggesties gedaan, maar ook bijgedragen aan de uitvoering daarvan.

 

Teamlid

Op het ROC werk ik maar een aantal uurtjes en ik werk er via een uitzendkracht. Toch voel ik mij volwaardig teamlid en ben ik actief aanwezig in vergaderingen en studiedagen. In laat mijn mening en ideeën horen en lever een bijdrage aan de ontwikkeling van het onderwijs. Zo heb ik bijvoorbeeld het programma voor lichamelijke opvoeding geschreven. Mijn constructieve bijdrage aan overleg en dus voor het team is opgemerkt door mijn opleidingsmanager. Hij complimenteerde mij erover in een gesprek over volgend schooljaar en wil mij vast in dienst nemen. Ik ben hier erg blij en zie het ook als een beloning voor mijn inzet tijdens overleg en samenwerkingsmomenten in de school.

Met deze voorbeelden laat ik zien dat ik overal mij inzet en een bijdrage lever aan verschillende vormen van overleg en samenwerken. Als stagiaire vind ik dit lastiger om te doen, dan op mijn werk, maar ik zal er zeker mijn best voor doen waar de kansen zijn!