Bewijs Stimuleren onderzoekende houding kinderen

De lessen die voor mij het meest geslaagd zijn, waren lessen waarbij de leerlingen het meest betrokken waren. Ze hadden toen een onderzoekende, nieuwsgierige houding en waren actief betrokken bij de les.

 

Een voorbeeld daarvan is een les die ik aan groep 5 heb gegeven over ruiken. De leerlingen werkten in groepjes en leerden op verschillende manieren over de neus en de reuk. De activiteiten bood ik op zo’n manier aan dat dit uitdagend was voor de leerlingen en hiermee stimuleerde ik een nieuwsgierige houding. Ik liet hen bijvoorbeeld verschillende soorten drank proeven, terwijl ze geblinddoekt waren. Ze kwamen er achter dat het proeven dan erg lastig is, hoe komt dat dan? Hoe werkt het dan precies? Het wekte vragen bij de leerlingen op en deze werden dan beantwoord bij een meer theoretisch onderdeel van de les. Door de leerlingen zelf te laten ervaren waren wij geprikkeld om te weten hoe het werkte.

 

Een ander voorbeeld is een les die ik aan groep ½ heb gegeven waarbij ze een speelhuis zouden gaan namaken. De leerlingen kregen een afbeelding van een speelhuis te zien en daarover ging ik met hen in gesprek. Heb je dit wel eens eerder gezien? Hoe zag dat eruit? Wat deed je toen? Door het gesprek raakten de leerlingen betrokken bij het onderwerp en kregen zij een duidelijk beeld in hun hoofd van hun speelhuis. Ze werden toen uitgedaagd om dit na te maken. Maar hoe doen we dat doen? Hoe maak je een speelhuis? Welk materiaal hebben we daarvoor nodig? De leerlingen probeerden van alles uit en er ontstond een mooi leerproces, op zoek naar de juiste manier om het speelhuis na te maken.

 

Voor mij als docent is het mooi om te zien wanneer leerlingen gestimuleerd worden om een onderzoekende houding aan te nemen. Zo kunnen ze zelfontdekkend leren en zijn ze betrokken bij hun eigen leerproces. Wanneer leerlingen iets geleerd hebben, omdat ze het zelf wilden leren, wilden weten, zal het geleerde ook beter onthouden worden. Ik zal dan ook altijd een onderzoekende en nieuwsgierige houding stimuleren.