Bewijs verschillen leerlingen waarderen

Ieder kind heeft zijn eigen kwaliteiten en ieder kind is anders. In een groep heb je naar mening ook de verschillende kwaliteiten nodig om goed te functioneren als groep. Als docent ben ik blij als ik in mijn klas een leider, een organisator, een helper, maar ook een joker terug zie. Verschillende rollen kunnen elkaar namelijk aanvullen en heb je dus ook nodig voor de ontwikkeling van alle kinderen. Ik probeer dit ook te gebruiken in mijn lessen.

In groep ½ deed ik met een aantal kinderen een activiteit waarbij ze een speelhuis na zouden gaan maken. Ik liet kinderen toen samenwerken met verschillende kwaliteiten. Ik had bijvoorbeeld een meisje dat alles bespreekt met anderen (en goed kan samenwerken) gekoppeld aan een jongetje dat impulsiever reageert en vooral doet. Het resultaat was dat ze goed samen gingen overleggen over hoe ze het probleem zouden aanpakken, hier kwamen de kwaliteiten van het meisje. En de jongen maakte dit weer heel concreet door te gaan uitproberen met materialen en alles vertaalde naar de werkelijkheid. Het was een mooi proces om te zien. Zo probeer ik kwaliteiten van leerlingen te gebruiken om elkaar een stapje verder te brengen.

 

De inbreng van de kinderen waardeer ik en tijdens de stage op de Mijlpaal heb ik vooral geleerd vanuit de inbreng van kinderen de activiteiten in te richten. Zo heb ik bijvoorbeeld de activiteit met het speelhuis ook met andere kinderen gedaan. Zij waren erg betrokken en hadden zelf al meteen een plan dat ze een heel speelhuis/kasteel wilden maakten dat zou lijken op iets dat ze zelf wel eens gezien hadden. Hierop op ingespeeld en heb ze hun eigen speelhuis laten tekenen, als voorbeeld. Later mochten ze dit in de bouwhoek maken.