Onbegrip ouders en leraren blijft



De Twentse Courant Tubantia
 
4 oktober 2011 dinsdag
Achterhoek Editie; Almelo Editie; Enschede Editie; Hengelo Editie; Oldenzaal Editie; Tubbergen Editie; West Editie
 
413 woorden
 
 
Onbegrip ouders en leraren blijft
 

door Mayke Calis
DEN HAAG - Ouders zeuren te veel en leraren nemen ouders niet serieus. Het wantrouwen tussen ouders en docenten is nog altijd levensgroot op middelbare scholen en in het middelbaar beroepsonderwijs. Beide groepen willen wel anders, maar dat schijnt maar niet te lukken.

 
Dat blijkt uit een gisteren gepresenteerd onderzoek van het sociaal wetenschappelijk onderzoeksinstituut ITS, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de Onderwijs Innovatie Groep.
Ouders hebben vaak totaal andere verwachtingen van docenten en andersom. Zo wil de helft van de ouders dat de wijze waarop zij hun kinderen opvoeden een vervolg krijgt op school, blijkt uit het onderzoek waarvoor ruim zevenhonderd leerlingen, tweeduizend ouders en evenzoveel docenten zijn ondervraagd. Maar als docenten dan opvoeden en kinderen bijvoorbeeld aanspreken op hun onbeschofte gedrag, dan komen diezelfde ouders verhaal halen, zegt onderzoeker Frederik Smit van het ITS. Ruim een kwart van de ouders heeft wel eens contact gezocht met school uit onvrede over opvoedkundige kwesties. Ook heeft een kwart van de ouders wel eens overwogen de leerling van school te halen.
Opvallend in het onderzoek is dat docenten zelf aangeven de klassen goed onder controle te hebben, maar dat leerlingen en ouders daar heel anders over denken. Volgens beide groepen kunnen veel leraren helemaal geen orde houden. Leerlingen denken dat dit komt omdat er zoveel medeleerlingen in de klas zitten die individuele hulp nodig hebben. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer. Kinderen die voorheen naar het speciaal onderwijs gingen, gaan de komende jaren voor een groot deel naar het gewone onderwijs. Ruim de helft van de docenten geeft nu al aan dat zij onvoldoende aandacht kan geven aan deze kinderen vanwege een gebrek aan opleiding. Een verklaring voor het wederzijdse onbegrip tussen leraren en ouders is volgens Smit dat er in de lerarenopleiding te weinig aandacht voor is. Tegenwoordig hebben de veel hoger opgeleide ouders vaak geheel eigen opvattingen over opvoeding en onderwijs. "Veel ouders hebben zich sneller tot pedagogen ontwikkeld, dan docenten zich hebben ontwikkeld als volwaardige gesprekspartners", denkt directeur Werner van Katwijk van ouderorganisatie Ouders en Coo. Smit en Van Katwijk vinden dat docenten aan het begin van het jaar met ouders om de tafel moeten om wederzijdse verwachtingen uit te spreken. Conflicten gaan nu bijna altijd over verkeerde verwachtingen.

 
October 4, 2011