Bewijs Onderzoek gemengde scholen

 

Leerlingen gemengde scholen vaardiger in oplossen ruzies

Hanne Obbink − 10/06/11, 09:58

 

Leerlingen van gemengde basisscholen doen het in het algemeen iets minder op het gebied van taal en rekenen. Maar vaardigheden die te maken hebben met goed burgerschap beheersen zij juist beter dan leerlingen van 'witte' scholen. Bovendien leiden gemengde scholen tot een betere integratie.

Deze conclusies trekt het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam uit onderzoek onder 38.000 kinderen op 550 basisscholen. De wetenschappers presenteren de uitkomsten vandaag in Maastricht.

De gegevens uit het onderzoek leveren nieuwe stof voor de discussie over witte, zwarte en gemengde scholen. Een jaar geleden trok onderwijssocioloog Jaap Dronkers veel aandacht met de stelling dat gemengde scholen niet bevorderlijk zijn voor de onderwijsprestaties.

Scholen met alleen maar autochtone kinderen of uitsluitend leerlingen uit islamitische landen deden het duidelijk beter, concludeerde Dronkers uit onderzoek in vijftien westerse landen. Nederland was niet in dat onderzoek betrokken en bovendien richtte Dronkers zich op leerlingen van vijftien jaar. Desondanks ging hij ervan uit dat zijn conclusies ook voor Nederlandse basisschoolkinderen zouden gelden.

Dat klopt niet, stelt het Kohnstamm Instituut nu. Inderdaad blijven zowel allochtone als autochtone kinderen op gemengde scholen iets achter met taal en rekenen, maar lang niet zo ver als Dronkers' onderzoek deed vermoeden. Daar staat tegenover dat ze goed zijn in bijna alles wat met burgerschap te maken heeft. Daarnaar was tot nu toe nauwelijks onderzoek gedaan.

Leerlingen op gemengde scholen tonen meer interesse in verschillende soorten geloof, en zijn vaardiger in het oplossen van ruzies dan kinderen op witte scholen. Basisscholen met een flink percentage allochtone leerlingen zijn dus beter voor de integratie, luidt de conclusie.

Minister Van Bijsterveldt (onderwijs) heeft inmiddels aangekondigd dat dit kabinet zich, anders dan het vorige, niet wil inzetten voor gemengde scholen. Haar enige zorg is de kwaliteit van scholen, of die nu wit, zwart of gemengd zijn.

Maak jouw eigen website met JouwWeb