Joycehidding.jouwweb.nl
Home » Bewijs Kernkwadranten

Bewijs Kernkwadranten

Kernkwadranten Verslag gemaakt voor de ALO  17-4-2009

 

De persoonlijke leerdoelen zijn dingen die ik nog moeilijk vond aan het begin van het jaar. Organiseren, lessen voorbereiden en orde houden had ik weinig moeite mee. In mijn voorbereiding werk ik altijd alles goed uit en ben ik erg doelgericht bezig. Ik wil graag altijd alles goed doe en wordt vaak als kritisch omschreven door anderen. Tijdens het kernkwaliteiten spel van Ofman[1] wat we bij communicatie hebben gedaan kwamen deze dingen ook naar voren als mijn kernkwaliteiten. Als we kijken naar de kernkwaliteit doelgericht kijken hoort daar ook een valkuil en allergie bij en kunnen we er een dubbelkwadrant bij maken:

 

 

 

 

IK

 

 

 

 

Doelgericht

 

 

Fanatiek

 

 

 

+

 

-

-

+

 

Probleemoplossend

 

Angstig

 

 

probleemoplossend

 

+

 

-

 

 

-

+

 

Fanatiek

 

 

Doelgericht

 

 

 

Mijn leerdoelen zijn iets veranderd gedurende het jaar. Zo ben ik al vrij snel minder bezig geweest met methodiek (als leerdoel). Mijn stagedocent(en) waren altijd tevreden over mijn voorbereidingen en hadden vrij weinig aanmerkingen op mijn opbouw tijdens de lessen. Mijn leerdoel ‘persoonlijk’ contact maken met leerlingen en de groep los durven laten bleven wel het hele jaar staan. Met deze dubbelkwadrant probeer te beredeneren waarom ik dan wel methodiek als leerdoel wilde aanhouden. Natuurlijk was dit niet verkeerd, ook op dat gebied kan ik mezelf verbeteren. Maar mijn valkuil is fanatisme, dat kun je soms terug zien in mijn lesvoorbereidingen. Ik werk altijd alles uit en maak altijd teveel oefeningen, zodat ik altijd genoeg mogelijkheden heb om mijn lesdoel te bereiken. Dat is dus doelgericht, maar ik kan doorslaan naar fanatisme en daardoor mezelf te veel concentreren op kleine dingen. Het feit dat ik zoveel waarde hecht aan voorbereidingen komt voor uit een soort angst om de controle verliezen. Mijn eigenlijke leerdoel is dus meer kennis krijgen over de methodiek maar de groep durven laten en inspelen op het niveau.

Na een aantal stagedagen kwam ik er ook achter dat door fanatisme (zo noem ik het nu voor het gemak) ik mijn leerdoelen niet op de meest effectieve manier kan bereiken. Ik zal probleemoplossend aan de slag moeten gaan en daarmee doelgericht aan de slag gaan. Zo ben ik uiteindelijk vooral veel bezig geweest met het durven loslaten van de groep.

 

Een andere kernkwaliteit van mij is dat ik erg kritisch op mezelf (en op anderen) ingesteld ben. Daarmee bedoel ik dat ik graag wil dat alles goed gaat. Dit sluit ook goed aan met het doelgerichte en mijn valkuil fanatisme wat ik net behandeld hebt. Als doelgericht door slaat in fanatiek kwam ik erachter dat ik niet meer effect (en dus eigenlijk helemaal niet doelgericht werk).

 

Zo vond ik ook een valkuil bij kritisch en kon ik daarbij een dubbelkwadrant van Ofman[2] maken aan de hand van zijn schema:

 

 

 

 

IK

 

 

 

 

Kritisch

 

 

Negatief

 

 

 

+

 

-

-

+

 

Optimistisch

 

Oppervlakkig

 

 

Optimistisch

 

+

 

-

 

 

-

+

 

Negatief

 

 

Kritisch

 

 

 

Ik zal deze dubbelkwadrant toe lichten met de betrekking op mijn gedrag als lesgever naar leerlingen. Kritisch (of streng) kan ik zijn naar mijn leerlingen, ik verwacht dat zij zich netjes gedragen in mijn les en hun best doen. Door deze kritische uitstraling kan dit doorslaan naar mijn valkuil negatief zijn. Als ik negatief overkom naar de leerlingen is dat natuurlijk geen goede zaak. Zo creëer je denk ik een afstand tussen jou en de leerlingen en zullen niet snel naar jouw toestappen als ze een probleem/vraag hebben. Dat ik kritisch kan overkomen wist ik al sinds het eerste jaar van stagelopen. Toen ben ik vooral bezig geweest met het lesgeven zelf, de organisatie, methodiek en al door soort zaken. Ik was me wel al bewust van mijn strenge uitstraling als docent (wat naar mijn idee ook voordelen heeft!).

Aan het eind van het 2e jaar heb ik als leerdoel gesteld om meer ‘persoonlijk’ contact met leerlingen te maken en daardoor meer een band met leerlingen te krijgen. Aan dit leerdoel wilde ik het 3e jaar verder werken. Door gesprekjes met leerlingen aan te gaan heb ik dit geprobeerd te bereiken. Op individueel niveau heeft dit goed gewerkt.

Zoals je kunt zien in het schema is mijn uitdaging om een optimistische uitstraling te creëren. Ik heb dit jaar tijdens stage daarom veel aandacht besteed aan mimiek, lichaamstaal en simpel weg complimenten geven aan leerling. Hiermee wil ik een beter contact met leerlingen maken en laten zien dat ik kritisch, maar niet negatief ben.

Op punt ben ik verbeterd en me bewust van de uitstraling die heb, mijn leerdoel heb ik echter nog niet helemaal gehaald. Ik ben er nog steeds mee bezig en ben nog niet uitgeleerd op dat gebied.

 



 

 

 

 



[1] Ofman (2001). Kwaliteiten in organisaties.

[2] Ofman (2001). Kwaliteiten in organisaties.