Joycehidding.jouwweb.nl
Home » Bewijs Ongeplande gebeurtenissen

Bewijs Ongeplande gebeurtenissen

Tijdens het lesgeven gebeuren er regelmatig dingen waardoor de les/dag anders verloopt dan je vooraf gepland had. Als docent is het mijn verantwoordelijkheid om op de situatie in te spelen en mijn planning dus adequaat aan te passen. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden van situaties waarin ik dat gedaan heb.

 

Uitloop bezoek aan Krakeling – afwezigheid stagedocent

In de eerste stageweek ging ik met de groep naar de Krakeling om een voorstelling te bekijken. De ochtend was dus snel gevuld en ik had voor de middag een les geschiedenis en een les spelling gepland. De stagedocent was ziek thuis gebleven en ik had samen met de bevo leerkracht de leiding over de groep. Zij was erg blij dat ik er was, omdat zij geen idee had van ze met de leerlingen zou moeten doen.

Ik had een planning voor de middag gemaakt en maakte mij daarover geen zorgen. Echter liep de voorstelling bij de Krakeling uit en waren pas laat terug. Dit had het gevolg dat de leerlingen in de middag ook later op school mochten komen en ik dus niet genoeg tijd meer had om mijn lessen te geven, ze hadden namelijk ook nog gym. Ik besloot toen om de leerlingen bij binnenkomst te laten stil lezen (ze waren erg druk) en na de gymles kon ik nog 1 geplande les geven. Ik heb daarvoor een ruime instructie gegeven en een goede les gegeven. Ik had dus besloten om mijn planning te laten gaan en te kiezen voor 1 goede les dan 2 halve lessen.

 

Regen tijdens de gymles

Tijdens de buitenlessen die ik aan het begin en einde van het jaar geef ben ik afhankelijk van het weer. Zo had ik bijvoorbeeld een keer softbal gepland, maar s’ochtends bleek het nog vrij fris te zijn. Softbal is een statisch spel en ik wilde de leerlingen geen kou laten vatten. Daardoor besloot ik op dat moment om een andere activiteit de doen en deed een voetballes, waarbij ze actiever bezig zouden zijn. Dit improviseren komt bij gymlessen regelmatig voor, onder andere doordat het weer een belangrijke rol kan spelen.

 

Ongeluk tijdens de skiles

Het weer speelt ook een rol als ik in de schoolvakanties snowboard/skilessen geef in Frankrijk. Wanneer er weinig zicht is of de pistes ijzig zijn is het niet verstandig om bepaalde oefeningen te doen. Ik pas de lessen dan altijd aan op de omstandigheden en maak daar juist gebruik van. Wanneer er bijvoorbeeld verse sneeuw is gevallen is het natuurlijk ideaal om off-piste te leren skiën.

 

Helaas gebeuren er ook wel eens ongelukjes tijdens de skiles. Meestal is het niet ernstig, maar een enkele keer wel. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer de les stil gelegd om een jongen gevallen was en we moesten wachten op de hulpdienst. Het dan belangrijk om iedereen veilig neer te zetten. De dag erna plande ik toen inhaaltijd voor de gemiste les.

Ook kwam ik een keer tijdens de skiles langs een collega die ook met een volwassene op de grond zat die niet verder kon. Omdat er oudere kinderen waren besloten wij toen om hen naar beneden te sturen. Wij zijn toen samen met de volwassene naar beneden gekomen. Mijn collega had haar tussen zijn benen en ging ervoor op de piste vrij te maken.

 

Bij elke les die ik geef moet ik altijd kunnen improviseren voor onverwachte gebeurtenissen. Soms dat vervelende dingen (zoals slecht weer/ongelukjes), maar soms ook juist leuke dingen. Voor mij maakt dat wisselende het lesgeven ook leuk. Het is divers en het vraagt een flexibele opstelling van de docent. Dat past wel bij mij.