Joycehidding.jouwweb.nl
Home » Bewijs individuele hulp en leiding houden over groep

Bewijs individuele hulp en leiding houden over groep

Tijdens de stage in groep ½ heb ik een aantal lessen gegeven aan een klein groepje. Daarbij was de docent niet in de klas en had ik dus de taak om leiding te houden over de groep (die zelfstandig aan het werk waren). Hieronder beschrijf ik hoe ik dat heb gedaan.

 

Instructie: de leerlingen mochten kiezen wat zij zouden gaan doen. Nadat iedereen gekozen had heb ik de groep toegesproken. “Ik ga met een aantal kinderen hier een activiteit doen, je kunt dan dus even niet bij me komen.” Ik wil dat jullie goed met elkaar gaan spelen, zodat wij hier ook goed aan het werk kunnen.” “Hoe moet dat, goed spelen?” Ik liet de kinderen toen mijn vraag beantwoorden en zo hoorde iedereen wat hij moest doen. Zo sprak ik met de leerlingen af dat zij rustig samen zouden werken en ons even niet konden storen.

 

Start activiteiten: de leerlingen gaan naar hun hoek en aan het werk, ik organiseer een werkplek voor de leerlingen waarmee ik de activiteit ga doen. Ik ga op een plaats zitten waar ik overzicht kan houden over de groep. Ik kijk meteen of iedereen direct aan het werk gaat.

 

Individuele hulp: ik doe een activiteit met een aantal leerlingen. Het is ook gebeurt dat ik bijvoorbeeld aan 1 kind gerichte hulp geef of meespeel in een spel. Terwijl ik dat doe blijf af en toe kijken naar de andere kinderen en corrigeer eventueel waar nodig. Zo weet de groep dat ik leiding blijf geven en ook in de gaten houd of alles goed gaat.

 

Ronde: nadat ik gericht hulp heb gegeven loop ik een ronde om te observeren hoe het spelen gaat.

 

Individuele hulp: ik controleer hoe het werken gaat en of het kind nog iets nodig heeft.

 

Ronde: ik loop bij iedereen langs en bespreek het werk of geef hulp waar nodig. Ik geef complimenten of aanwijzingen.

 

Evaluatie groep: Ik vraag de aandacht van iedereen en constateer hoe er gewerkt wordt. Daar geef ik ook compliment over. Vervolgens maak ik duidelijk dat ik rond loop en dat je weer naar me toe kunt komen als er iets is. Ook mag je wisselen van activiteit.

 

Op deze wijze heb ik een aantal lessen gegeven. Deze structuur werkte voor mij en groep erg goed. Ik kon gericht aan het werk met het kleine groepje/individu en de rest kon ook lekker aan het werk. Ik bleef contact met hen houden door rondes te lopen en zo gaf ik hen ook nog aandacht.