Joycehidding.jouwweb.nl
Home » Bewijs Omgaan met elkaar en gevolgen

Bewijs Omgaan met elkaar en gevolgen

Sinds het schooljaar 2009-2010 geef ik op vrijdagmiddag extra gymlessen aan kinderen van basisschool de Dapper in Amsterdam Oost. Dit doe ik voor het project JUMP-IN welke overgewicht bij kinderen op basisscholen in Amsterdam wilt aanpakken.

 

De eerste weken was ik erg onder de indruk van de manier waarop kinderen met elkaar omgingen in de les. De groep bestaat uit 35 kinderen, die allen overgewicht hebben en in de klassen 5 t/m 8 zitten. Ze kennen elkaar dus niet allemaal. Wat mij opviel was dat de kinderen sociaal erg zwak waren. Ze speelden vals, waren snel boos op elkaar, gaven elkaar overal de schuld van en gunden elkaar eigenlijk vrij weinig. Ik kreeg een negatief gevoel over de wijze waarop met elkaar om werd gegaan. Ik kwam zelf ook ogen te kort en was voortdurend bezig met het oplossen van conflictsituaties. Zelfstandig konden ze niet goed werken.

 

Het gevolg van het negatief met elkaar omgaan was dat er minder tijd was om goed te bewegen en dat kinderen gefrustreerd door de zaal rondliepen. Ze konden ook niet goed samenwerken. Hier werden de kinderen niet gelukkiger door.

 

Samen met mijn collega hebben we toen besloten om ons vooral de sociale kant te richten en minder op het effectief bewegen. We hebben lessenreeksen gegeven waarbij we de kinderen leerden om samen te werken. Daarbij bouwden de moeilijkheid van het samenwerken op. Bijvoorbeeld door te variƫren in het zelf kiezen van een tweetal of groepje en dat wij de groepjes samen stellen. Ook lieten we wedstrijdjes spelen in verschillende sporten, dit vonden zij namelijk altijd erg leuk en waren ze erg gemotiveerd voor. Echter moet er dan wel iemand de punten bij houden. Op het eind hadden ze geleerd op zelfstandig dit te regelen. Ze werkten in een groepje met 3 tweetallen, waarbij er 2 tegen elkaar een onderdeel speelden en 1 tweetal was scheidsrechter en was verantwoordelijk voor het bijhouden van de punten. In het begin hadden de leerlingen moeite om te accepteren dat een ander de score bepaald een ook dat een ander dat eerlijk kon doen. Na veel oefenen kunnen ze dit nu helemaal zelfstandig en leren we ze ook om samen situaties op te lossen.

 

Het gevolg hiervan is dat de lessen veel beter lopen, er meer beweegtijd is en de kinderen meer plezier beleven tijdens de les. Dit plezier ervaren ze nu met elkaar. Voor mij is dit een hele mooie ervaring geweest.