Bewijs Identiteitsvorming en waardenontwikkeling

Kinderen komen op school met een bepaald waarden- en normenpatroon. De van huis uit meegebrachte waarden- en normen patronen kennen verschillen:

  • Cultureel bepaalde verschillen
  • Sociaal bepaalde verschillen
  • Regionaal bepaalde verschillen

 

Als het kind op school komt kan het zijn dat hij zich daar moet aanpassen aan andere normen en waarden. In verschillende culturen worden verschillende normen en waarden nageleefd en voor kinderen uit een andere cultuur kan dit anders zijn dan op school. Enkele cultuurbepaalde verschillende heb ik beschreven op de pagina bewijs cultuurbepaalde communicatie.

 

Het onderstaande stuk gaat over het vormen van een identiteit bij jonge kinderen en de invloeden daarvan. Het stuk komt van de website: http://www.pedagogiekontwikkeling.nl/wat-doen-wij/reggio-emilia/

 

De grote taak van jonge kinderen is het bouwen aan een eigen identiteit. Dat noemen we co-constructie van de identiteit, omdat kinderen zelf actief en creatief in wisselwerking met anderen en de wereld om hen heen hun identiteit opbouwen. Hoewel kinderen vele mogelijkheden in zich dragen betekent dit niet dat het constructieproces vanzelf gaat. Dit proces is afhankelijk van de mogelijkheden die volwassenen kinderen bieden om zich op hun eigen wijze te ontwikkelen.

 

Drie pedagogen
De co-constructie van de identiteit en de educatie komt tot stand in wisselwerking met anderen, de omgeving waarin het kind leeft. De eerste pedagoog/leerkracht voor het kind zijn de andere kinderen (van de groep of van de klas). Dit in tegenstelling tot de traditionele opvatting dat juist de volwassenen/leerkrachten dit zijn. Juist de verschillen tussen kinderen zijn de bouwstenen voor de ontwikkeling van ieder van hen; ze vormen de dynamiek van het proces. De tweede pedagoog zijn de volwassenen /leerkrachten. De derde pedagoog, dus met een eigen educatieve en pedagogische betekenis, zijn de geboden ruimten en materialen.

 

Zoals hierboven beschreven blijkt dat de identiteit van kinderen deels gevormd wordt door zijn ervaringen in de klas. Het is dus belangrijk als leerkracht om een dergelijk sociaal pedagogisch klimaat te creƫren waarin kinderen hun eigen identiteit om een prettige manier (met elkaar) kunnen ontwikkelen.