Bewijs Stageverslag Liegen

Tijdens de speelwerktijd in groep ½ op de Mijlpaal was er een blad van mij gescheurd. Het blad (mijn  lesvoorbereiding) lag op het bureau van de juf en iemand had hem gescheurd. Leerling F. kwam naar mij toe met het papier en zei “Kijk.” “Ojee, het is gescheurd, hoe kan dat nu?” zei ik tegen de leerling. Leerling J. stond achter leerling F en riep dat leerling F. dat gedaan had. “Heb jij dat gedaan F.?” vroeg ik aan de leerling. Ze antwoordde van niet en schudde heftig nee met haar hoofd.
Een paar minuten later gingen we opruimen en kinderen die klaar waren gingen zitten in de kring. Ik had het gescheurde papier in mijn en leerling J. zei weer dat leerling F. dat gedaan had. “F, heb jij dit gedaan? Ben je aan het jokken?” vroeg ik aan leerling F. “Nee, hoor.” Antwoordde ze. Ik kreeg toch het gevoel dat ze aan het liegen was. Later heb ik persoonlijk aan leerling J. gevraagd of hij gezien had dat leerling F. het papier gescheurd had. Dat was zo.

 

Na het opruimen gingen we buitenspelen ben ik nogmaals naar haar toe gegaan en heb haar met mijn gevoel geconfronteerd. “F, jij bent volgens mij aan het jokken. Leerling J. heeft gezien dat jij het gescheurd hebt.” Hierop barste leerling F. in tranen uit. “Wat is er aan de hand, heb jij het per ongeluk gescheurd?” vroeg ik nu op een vriendelijke toon aan leerling F. Ik was ook op mijn knieën gaan zitten, zodat wij op dezelfde hoogte waren. Leerling F knikte. “Waarom heb je dat dan niet aan mij verteld?”vroeg ik aan haar. “Ik dacht dat je boos ging worden.” Zei leerling F vervolgens. Hierop wilde ik haar duidelijk maken dat het niet erg is als iets per ongeluk stuk maakt, maar wel als je erover liegt. “Maar het ging toch per ongeluk? Dan ben ik toch niet boos op je? Ik word alleen boos als je jokt. Dat mag echt niet.” Ik heb haar in haar waarde gelaten door naar haar te luisteren en te vragen waarom ze niet eerlijk vertelde wat ze had gedaan. Daarna kon ik uitleggen dat ik om het jokken boos wordt, maar niet als er iets stuk gaat (per ongeluk). Vervolgens hebben we het gesprek positief afgerond. Leerling F had weer een lach op haar gezicht.